Møde i udvalget d. 12. april 2021

535. Status på klubområdet (O)

Sagsnr.: 330-2018-80545               Dok.nr.: 330-2021-118065                                Åbent
Kompetence:
Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om fremdrift og status for klubområdet.
Sagens indhold
Baggrund
Af budgetaftalen for 2021-24 fremgår det af pkt. 22:
Klubområdet – overordnet struktur med mulighed med mulighed for lokale løsninger – ekstra 5 mio. kr. pr. år afsættes til dette for hele kommunen og forebyggelse indtænkes som omdrejningspunkt, idet Skælskør-distriktet er udpeget som prøveområde. DF bemærker, at Basen og Rosenkildevej bør sidestilles med andre klubber.
I kølvandet på budgetaftalen traf Børne- og Ungeudvalget i november 2020 beslutning om processen for udmøntning af midlerne, og siden har der kørt lokale processer i distrikterne.
Administrationen har tidligere foreslået, at de 5 mio. kr., der er afsat ekstra til klubområdet i budgettet for 2021 og frem, placeres i en pulje, som kan søges af de tre geografiske distrikter: Skælskør, Korsør og Slagelse. For at få tilskud fra puljen skal distriktet have nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter for distriktets skoler, klubber, SSP, politi, ungdomsskole og eventuelle andre aktører. Arbejdsgruppen skal have beskrevet en prøvehandling med angivelse af mål, konkrete aktiviteter/tiltag, ansvarlige aktører, økonomi og evaluering.
Distrikterne er lige nu i gang med de sidste afklaringer således en endelig projektbeskrivelse kan forelægge den arbejdsgruppe, som skal vurdere de enkelte ansøgninger til puljen.
Herunder følger nogle af de væsentligste elementer fra de foreløbige projektbeskrivelser.
Slagelse-distriktet
Målsætningen for distriktets indsats er at yde en pædagogisk indsats, hvor der skabes kontakt til børn og unge og nå ud til de unge, som ikke kommer i klubberne i dag.
Det er distriktets vurdering, at der i Slagelseområdet i dag er for mange unge, som lokalt ikke har et forankret klubtilbud. Distriktets projekt skal derfor skabe en ny mulighed for de unge og målgruppen vil primært være unge i alderen 13-18-årige, som endnu ikke er indmeldt i et klubtilbud.
For at nå målgruppen vil distriktet bl.a. erhverve sig en klubbus, som skal benyttes til den opsøgende indsats for at nå de unge hvor de er. Klubbussens fordel er bl.a., at det er mobilt og kan både agere samlingssted for unge, som alternativt ville bruge tid på gaden eller andre steder, men også som transportmiddel for unge i yderområder og bringe dem til aktiviteterne i Slagelse by. En anden fordel er, at bussen også kan fungere forebyggende og integreres i et samarbejde med den kriminalpræventive enhed og på den måde understøtte en gadeplansindsats.
Bussens køreplan vil dikteres af den pædagogiske indsats i de forskellige områder i distriktet.
Et andet element i distriktets ansøgning er rettet mod de tre klubber i landsbyerne, som via ansættelse af en ekstra pædagog får personaleressourcer til at tilbyde et supplerede aftentilbud til de unge i området.
Aktiviteterne vil distriktet generelt udarbejde via inddragelse af de unge, således at tilbuddene er vedkommende og relevante for de unge i Slagelse-distriktet.
Korsør-distriktet
Korsør-distriktet har tre indsatser, som er under udvikling, og en indsats, som netop er igangsat.
1.    En fælles indsats for de unge, som bl.a. tæller et registreringssystem af unge medlemmer i klubberne i distriktet. Registreringen vil give medlemmerne mulighed for at bruge de forskellige klubber mere frit og fungere som en informationskanal for klubberne om bl.a. kommende aktiviteter og tilbud. Tanken er at tænke alle klubtilbuddene sammen, så fysiske rammer, erfaringer og andre ressources udnyttes optimalt i hele distriktet.
En registrering vil udløse et klubnummer til hvert medlem, som er gældende i alle klubber og vil resultere i, at de pædagogiske tiltag ikke bliver begrænset til den enkelte matrikel, men tager udgangspunkt i de unges behov. Derudover vil en registrering også styrke klubbernes overblik over hvilke medlemmer der bruger klubberne og hvornår de unge besøger klubberne. Ultimativ kan denne datamængde kvalificere klubbernes indsats og tilbud.
Et sidste væsentligt fokus er, at det agile set-up understøtter en øget mobilitet blandt de unge i hele distriktet. En sidegevinst kan derfor være, at de unge får et større netværk.
2.    En indsats målrettet unge, som afslutter 7. klasse og ikke har et relevant alderssvarende tilbud efterfølgende. På baggrund af konkrete eksempler vurderer distriktet, at der stort set i hver årgang er en væsentlig gruppe, som ikke er klar til dette bortfald af klubtilbud. Som det er i dag overgår denne gruppe til ungdomsklubben, men har ofte svært ved at tage dette skridt pga. bl.a. usikkerhed og sociale forhold.
De unge, som vurderes at have store eller massive udfordringer, tilbydes p.t. en dispensation i 8. klasse, men dette er en ressourcetung opgave. Projektet kaldes en Sikker Voksen og yderligere midler til projektet vil medfører en mere konstruktiv og målrettet indsats. En Sikker Voksen har til formål at skabe en tæt relation mellem den unge og voksne, hvor der i samarbejde udarbejdes en konkrete handleplan / beskrivelse ift. den unges behov, målsætninger i livet med videre.
Klubberne kender de unge fra forskellige arenaer i dag og har også kendskab til de unges venner og familier samt generelle omgangskreds. Der er allerede en relation og en mulighed for at følge dens unges dagligdag i dag, men de unge som projekt Sikker Voksen skal rumme, kræver mere end de ”gode snakke”. Derfor skal tilbuddet være fleksibelt og planlægges og målrettes, så klubberne kan gribe de unge når behovet opstår.
Distriktet vil løbende evaluere effekten af projektet for den unge efter hvert forløb der startes op.
3.    En indsats, som er udtænkt med baggrund i gadeplansarbejdet i Korsør. Herigennem er klubmedarbejderne stødt på grupperinger af unge mennesker, som har givet udtryk for, at de mangler et sted hvor de må være uden at de får indtryk af, at de bliver overvåget eller pustet i nakken. Indtil videre er de unge opfordret til at bruge KUKs legeplads og udeområde, men de unge giver udtryk for, at de mangler et halvtag / overdækning når det er dårligt vejr. Dette er der mulighed for at imødekomme ved det bagerste skur på området og ville løse en række udfordringer for alle parter samt virke forebyggende, da der ved at imødekomme de unges ønske skabes grobund for gode og konstruktive relationer imellem klub og ung.
4.    En indsats, som er i sin tidligere opstartsfase, rettes mod LGBTQ miljøet i distriktet. De manglende tilbud generelt i kommunen for denne målgruppe imødekommes med dette tilbud, som rammer bredt og favner mangfoldigheden inden for identitet og seksualitet. Formålet er at skabe et sted i kommunen, som giver de unge en følelse af samhørighed og fællesskab, hvor uddannet personale med kendskab og forståelse for de tanker og følelser, den unge bærer rundt på, italesættes og afhjælpes. En væsentlig forudsætning for projektet er fagligt opkvalificerede medarbejdere, som via kurser og anden videndeling er klædt på til at varetage denne målgruppe.
Umiddelbart er der tale om en åbningsdag hver anden uge af tre timers varighed, men dette vil løbende blive fastlagt i dialog med brugerne for at sikre mest muligt anvendelighed for tilbuddet. Der vil løbende evalueres på indsatsen på dette område ved bl.a. at udspørge målgruppen om synlighed, behov m.v. samt effekt af tilbuddet på de unges hverdag og evt. udfordringer.
Skælskør-distriktet
Distriktet vil bruge midlerne fra puljen til at arbejde med seks forskellige indsatser:
1.    Udvide åbningstiden om aftenen i hverdage for 13-18-årige. Denne indsats er afdækket i et ønske fra de unge om mere åbent i Oliemøllen. De unge efterspørger generelt et opholdssted i Skælskør og omegn, hvilket udvidede åbningstider kan afhjælpe. Herudover har unge fra Dalmose efterspurgt et aftentilbud i området.

2.    Ungeaktiviteter for de unge i ungerådet, som gentagne gange har ytret et ønske om, at aftenklubben også har aktiviteter, åbne værksteder, kreative tilbud mm., da dette ikke er muligt p.t. grundet for få ansatte til aftenvagterne.

3.    Weekendaktiviteter for 13-18-årige, herunder evt. med temaovernatninger, årlig ski- og sommerhustur samt andre arrangementer, som skal styrke fællesskabsfølelsen blandt de unge, da aktiviteter ud over klubbens in-house tilbud kan styrke fællesskabet på tværs af de unge. Distriktet vurderer på baggrund af tidligere erfaringer, at tilslutningen til og interessen for klubben stiger markant, når klubben formår at etablere tilbud udover klubbens almindelige åbningstider/tilbud.

4.    Transport for de unge, som har langt til fritidsaktiviteter. Distriktet påtænker at erhverve sig en minibus til 16 personer, der vil kunne hente og bringe de unge til tilbud, som er attraktive for dem. Denne mulighed vil tilsikre tilgængelighed for alle i distriktsområdet.

5.    Indskudt etage i form af en mezzanin, der vil udvide kvadratmeterne i de fysiske rammer og gøre det muligt at arrangere ungdomsskoleaktiviteter i Oliemøllens åbningstider samtidig med, at der blandt de unge ikke opleves trængsel på plads.
6.    Cafedrift via ansættelse af en køkkenmedarbejder, hvor cafeen bliver et tilbud for brugerne af ungdomsklubben, men hvor også det omkringliggende miljø kan gøre brug af faciliteterne, herunder foreninger. Ligeledes vil de unges ønske om mere variation i cafeudvalget imødekommes ved denne indsats.
Indsatserne er udarbejdet med afsæt i dialog med skolerne i distriktet samt de frivillige ungetilbud, foreninger mm. Distriktet vil med denne strategi involvere de unge i tilbuddets udformning og indhold samt skabe et ejerskab for klubberne. Det frivillige forældredrevede aftentilbud i Dalmose er ligeledes taget med på råd. Dialogen har ifølge distriktet sat et aftryk i ovenstående.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage orientering om status på klubområdet samt de væsentligste elementer i de foreløbige projektbeskrivelser til efterretning.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at distrikternes foreløbige projektbeskrivelser er i overensstemmelse med udvalgets drøftelser for klubområdet generelt og beror bl.a. på et stort fokus på inddragelse, forebyggelse, viden fra gadeplan, tilgængelighed m.v. Det vurderes ligeledes, at den økonomiske ramme for hvert distrikt forventes overholdt.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Dagtilbudschefen og Skolechefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager orientering om fremdrift og status for klubområdet til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12. april 2021:
Fraværende: 
At 1 - Taget til efterretning.
Udvalget var glade for at se den store mangfoldighed i klubbernes forslag.